Ledare - ansök om ett utdrag från belastningsregistret här
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
IFK Strömstad
Fotboll

Lagförälderrollen
Expanderbara rubriker med bild

Allmänt

Som lagförälder är du länken mellan "laget/föreningen" och övriga föräldrar. Det kan handla om informationsspridning eller organisering av arbetsuppgifter. För att vara lagförälder behöver du inte vara medlem i föreningen däremot uppmuntrar vi dig att vara stödmedlem.

OBS - Detta är föreningens rekommenderade uppgiftsbeskrivning för lagföräldrar. Varje ledarteam kan bestämma exakt hur de vill ha det inom sitt team.

Så funkar det

  • Intresseanmälan sker via föreningens ordinarie anmälningssida
  • Då kommer du läggas till i SportAdmin-gruppen lagföräldrar, dels för att förenkla föreningens administration och dels för att du ska få information om möten och annat
  • Du kommer också läggas till som lagförälder i laget så du får möjlighet att administrera i SportAdmin

Du kommer få inloggningsinstruktioner till SportAdmin på din mail som du kan använda om du vill organisera kallelser till körningar och kiosk via vårt administrationssystem.

Detta är inget krav att göra, men vill du det kan du fråga föräldraansvarig om hur det går till (Instruktionsvideos finns på ledarsidan ”Lägga till aktivitet i SportAdmin”)

Vänligen ansök om att gå med i vår gemensamma facebook grupp som heter IFK Strömstad lagföräldrar.

Här kommer information från styrelsen/föreningen ut, som ska vidarebefordras till respektive lag.

Det är även ett forum för frågor och svar för lagföräldrar.

Det finns röster inom föreningen som anser att Facebook-forumet bör fasas ut i hela föreningen. Anledningen är att vi tyvärr har svårt att få med all information på Facebook, och när medlemmar förlitar sig till det och inte tar in information på våra officiella kanaler riskerar vi att få många medlemmar som "inte fått någon information". Än så länge finns det dock ingen uppbackning inom föreningen för den hållningen.

Du hittar samtliga lagföräldrars kontaktuppgifter i SportAdmin under "mer" och "kontakter".

2 andra viktiga kontakter för dig som lagförälder är Event/föräldraransvarig samt kioskgruppen. Deras uppgifter hittar du här.

Den viktigaste informationen föreningen vill ge till alla föräldrar har vi samlat under "föräldrainformation" här på hemsidan. Vänligen uppmuntra din föräldragrupp att ta del av detta så ofta du kan.

Prata gärna med lagets övriga ledare för arbetsfördelning eftersom det kan skilja från lag till lag, men här följer en lista på vanliga arbetsuppgifter för lagföräldern:

  • Skapa körschema för bortamatcher (görs inför säsong och eventuellt inför hösten)
  • Skapa bemanningsschema för kiosken (görs inför säsong och eventuellt inför speciella evenemang). Kioskbyggnaden är upplåst på vardagarna och på helgerna har lagets ledare en tagg för öppning. Nyckeln in till själva kiosken ligger i nyckelboxen bredvid dörren med en kod som fås av kioskgruppen
  • Organisera matchdagsorganisationen (görs med fördel som ett schema som sätts i början av säsongen)
  • Organisera bollpojkar/bollflickor (ca 2 gånger per år)
  • Organisera föräldrar på IFK-dagen (görs inför IFK-dagen i maj)
  • Organisera barn- och ungdomsavslutningen (görs inför avslutningen i oktober)
  • Göra utskick i lagets egna kanaler på information som styrelsen/föreningen vill ha ut (görs när du får den informationen)
  • Medverka vid ett par lagföräldermöten under året (innan säsong och efter sommaren)

Eftersom lagföräldern har en del olika uppgifter så är tanken att en lagförälder själv inte ska stå med på olika scheman, utan lagförälderns roll är att organisera de andra föräldrarna (exempelvis gör lagföräldern ett körschema men behöver själv inte köra till bortamatcher)

Säsongen 2024

  • Vårens kioskschema
  • Höstens kioskschema
  • Öppettider
    • Tisdag & torsdag ca 16.00/30-19.00
      • De öppnar sedan så snart de är färdiga
      • Kvällens första träning börjar klockan 17.00
    • Helger när det är några matcher som spelas
      • Håll koll på matchkalendern för att se när kiosken bör vara öppen
      • Beräkna öppettiden till nedanstående antal minuter från avsparkstiden:
        • spelare födda 2015/16 - 2h 30 min
        • spelare födda 2014/13/12/11/10 - 1h 45 min
        • spelare födda 09/08/07/seniorer - 2h
    • Vardagar när representationslagen (Herr A, och Dam A) spelar
      • Deras matcher står också i matchkalendern
      • Kiosken öppnas åtminstone 30 minuter före avspark och stänger 2 timmar efter avsparkstiden
  • Allmän information inför kioskbemanning
    • Kioskpersonalen bör vara på plats i god tid för att göra i ordning och läsa instruktioner
    • Efter beslut av styrelsen säljer vi inte godis, chips och läsk på vardagarna (förutom vid match)
    • Ingång till kiosken är i kanslibyggnaden
    • Kansliet är upplåst på tisdagar och torsdagar under kioskens bemanningstid (lagens tränare öppnar övriga tider)
    • Nyckel till kioskdörren finns i nyckelboxen på väggen bredvid kioskdörren
    • Kod till nyckelboxen får ni av er lagförälder
    • Tänk på att alltid lägga tillbaka nyckeln i nyckelboxen, dörren låses när den stängs
    • Ta del av de instruktioner som finns i kiosken avseende öppnings- och stängningsrutiner. De sitter på väggen ovanför whiteboardtavlan
    • Separata instruktioner finns avseende korv och smoothies. De sitter på väggen i kiosken
    • All försäljning registreras i Zettle på kioskens iPad. Ta del av instruktioner i pärm under kioskdisken
    • Vi tar emot betalning via kort, swish och kontanter
    • Avsluta dagen med att upprätta en kassarapport. Dessa finns i pärm under kioskdisken
    • Skriv upp på whiteboardtavlan om något saknas i kiosken
    • Lämna kiosken städad och släng soporna

  • Bollflickor/bollpojkar
    • Schema finns här
    • Detta kan med kort varsel ändras pga matchflyttar
      • Representationslagen försöker då meddela detta och vi försöker lösa det efter bästa förmåga
  • Allmän information om IFK-dagen hittar du här
  • Lagförälderansvarig 2024 är Josefin Hassellöv
    • Telefonnummer: 072-533 94 14
































Uppdaterat senast
17/8-2024
 
Huvudsponsorer
Guldsponsor
Silversponsor
Bronssponsor
Partners
Ungdomsstöd